keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Poi - Laura

Itsearviointi starttaa nyt.

Omakuva pelihahmona

Still-kuvia hahmosta eri kuvakulmista ja tapahtumista


Animoitu kävely (kuva voi tökkiä)


Hahmo tyrmätään

Ennen hahmon räjähtämistä

Maailma, jossa hahmo seikkailee


  • Ensiksi meidän tuli tehdä itsestämme pelihahmo, tai ainakin pikaisesti luonnostella, miltä itse näyttäisimme pelihahmona. Mutta kun tehtävänanto jatkui siten, että siitä hahmosta pitäisi kehitellä mobiilipeliin soveltuva, niin suunnitelmat muuttuivat omalla kohdallani täysin. Kun pelin sisällön sai selville, ei siitä omakuvasta olisi ollut mihinkään. Mobiilipeliin se oli jo liian yksityiskohtia täynnä. Ja kuten on todettu; yksinkertaiset hahmot ovat helpompi animoida sekä pelaaja voi kehittää sympatiaa hahmoa kohtaan paljon helpommin. Joten päädyin yksinkertaisuuteen ja muodostin limetinvihreän pallohahmon pienillä jaloilla ja laastarein peitetyllä suulla. Silmät ovat siemenen muotoiset. Yksinkertaisuuden takia olen tyytyväinen tulokseen.
  • Tiedonkulku meidän ja Nokian välillä oli erittäin tökkivää, mutta se annettakoon anteeksi ison yhtiön ollessa kyseessä. Olemmehan vain koulu, jonka kanssa olivat tekemisissä. Mutta varsinaisen pelin pelattavuuteen en ollut vaikuttunut. Ylipäätänsä hahmon liikuttaminen vetämällä ei ole käytännöllinen tekniikka laisinkaan ja ohjattavuus muutenkin tökki. Älypuhelimien näytöt ovat suurimmaksi osaksi ennemmin soveltuvia sellaisille peleille, joissa on erilliset toimintapainikkeet tai pelaajalta vaaditaan vähän vaivaa pelin pelaamiseen. Esimerkiksi siten pelaajalta vaaditaan vähän, kun yksi liike sormelta riittää aloittamaan liikkeen, jonka ohjelmisto vie sitten loppuun. Helpommin selitettynä tällaisia pelejä ovat Bejeweled ja Angry Birds. Peli-idea ei siis itsessäänkään toiminut.
  • Hahmot tuskin ovat sulatettavissa samaan peliin täydellisesti. Jokaisen näkökulma on toisistaan niin paljon eroava, että yhteisen tarinalinjan keksiminenkin olisi haastavaa ellei mahdotonta.
  • Voisi olla hauskaa suunnitella pelihahmoja jatkossa, mutta ennemmin pelikonsoleille tai PC-alustalle, joissa on suurempi suorituskyky. Ensiksi kuitenkin suuntaan todennäköisesti Vaasaan opiskelemaan Japanologiaa.
  • Kaikkia valmiin hahmon liikkeitä en ehtinyt animoimaan, mutta ehkä nämä kaksi liikettä antavat jonkinlaisen käsityksen Poi-paran liikkuvuudesta.
~Laura

1 kommentti:

  1. Sinulla on mielenkiintoisia, asiantuntevia kantoja. Pitää kuitenkin muistaa, että pelin prototyypin suunnittelijat ovat myös nuoria, niinkuin tekin. Jokainen kehittyy vielä, jos vaan haluaa mennä pidemmälle ja syvemmälle pelimaailmaan.

    Sinun hahmosi muuttui eniten alkuhahmosta (omakuvahahmosta). Tämä hahmo toimisi varmaan hyvin kännykkäpelin pienessä koossa.

    VastaaPoista