keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Oma pelihahmo + itsearviointi









Kaupan tyttö

- voisi toimia ylemmässä kerroksessa, painelisi nappeja ja avaisi tien jotta muut voisivat edetä turvallisesti
- keräilee kaivoksesta tarpeellisia esineitä myytäväksi kaupassa
- heittelee TNT:tä
- ryhmä päätyy kaivokseen esim. sadetta pitämään ja sitten sisäänkäynti romahtaa, ainoa keino etsiä tie ulos on edetä kaivoksessa ja tehdä yhteistyötä


"Timanttimalli":

1) Avulias
2) Tarkkaavainen
3) Hiljainen
4) Säästäväinen

Tyttö pitää kauppaa ja pitää jatkuvasti silmät auki sellaisten tavaroiden/materiaalien varalta jotka voisi poimia talteen ja myydä sitten eteenpäin. Varas hän ei kuitenkaan ole. Tyttö on taipuvainen tarkkailemaan ympäristöään jatkuvasti ja huomaakin siksi paljon asioita joita sosiaalisemmat ihmiset eivät välttämättä huomaa. Tämän ansiosta hänen "tietopankkinsa" on varsin suuri ja hän osaa antaa hyviä neuvoja muiden niitä pyytäessä. Hänellä on hyvä suuntavaisto eikä hän pelkää tutkia uusia paikkoja -- alentumatta kuitenkaan uhkarohkeaksi. Tyttö tykkää toimia mieluummin taustalla kuin toiminnan keskipisteessä, eli on ns. "support character".

Itearviointi

Omasta hahmostani tuli loppujenlopuksi lähes samanlainen kuin mitä se oli ihan alussa. Ehkä pari pientä yksityiskohtaa hahmon ulkoasussa muuttui mutta kokonaisuus pysyi suurinpiirtein samana. Hahmon luonnekin sai ehkä lähinnä lisää "lihaa luiden ympärille" muttei muuttunut mitenkään radikaalisti. Minulla olikin jo alusta asti selkeä mielipide siitä millaisen haluaisin hahmosta tehdä ja pyrin toimimaan sen mukaan.

Yhteistyö oli sinällään ihan mukavaa, tosin Nokian suunnalta ei aina tullut ohjeita tarpeeksi nopeasti. Välillä oli vähän epäselvää millaista työtä sieltä päästä haluttiin meidän tekevän, esim. täytyikö hahmojen olla visuaalisesti samanlaisia kuin valmiiden peliukkeleiden. Olisi myös ollut mukavaa saada vähän enemmän palautetta, vieläkin minulle on vähän epäselvää mitä mieltä ryhmämme hahmoista oltiin Nokian päässä.

Oli vähän haastavaa saada hahmoille yhteistä tarinaa ja yhteispeliä kasaan sillä hahmomme olivat toisaalta kovin erilaisia mutta myös tietyllä tapaa samanlaisia. Hiljaisia, kilttejä hahmoja tuntui olevan useampikin. Toisaalta kyllähän sekin voi toimia jos joukossa on edes yksi vähän ekstrovertimpi hahmo (tässä tapauksessa kissajumala?). Ihan muikea kokonaisuushan näistä meidän hahmoistamme saatiin loppujenlopuksi aikaiseksi.

Sinällään pelisuunnittelu kiinnostaisi minua kovastikin mutta en usko että tulen hakemaan lukion jälkeen sille alalle, ihan vain sen takia etten usko pärjääväni (enhän ole opiskellut sitä yhtään enkä tiedä siitä juuri mitään) tai että alalla riittäisi töitä etenkään Suomessa. Tämä kurssi oli kyllä oikein mieluinen ja toi mukavaa vaihtelua aikaisempiin kursseihin verrattuna. 

1 kommentti:

  1. Kiva, että laitoit tänne myös luonnosteluvaiheita. Prosessi on aina hyvä saada näkyviin.

    Seisova hahmo on oikein luontevan näköinen. Liikkeen kuvaus ja kasvon ilmeet onkin ihan oma haasteensa. Tätä kun ei ole elävän mallin kurssillakaan harjoiteltu.

    Hyvä tarina ja hahmo sen mukainen.

    VastaaPoista